vrijdag 15 augustus 2008

Toeristen kunnen vanaf 2009 de ruimte bezoeken

Toerisme is een wereldwijd fenomeen. Toeristen zijn mensen die reizen naar een plaats buiten hun gebruikelijk milieu en dat voor een bepaalde tijd. In dat opzicht is ruimtetoerisme de ideale vorm van toerisme want deze plaats is wel heel bijzonder. Velen twijfelen nog steeds of ruimtetoerisme wel mogelijk is, maar één man is er rotsvast van overtuigd, namelijk Sir Richard Branson.

De excentrieke zakenman en eigenaar van Virgin Group, Sir Richard Branson, gaat ruimtereizen aanbieden voor toeristen. De Britse miljardair heeft samen met de Amerikaanse vliegtuigontwerper Burt Rutan een ruimteschip ontwikkeld voor commerciële ruimtevluchten. De bemanning van het schip zal bestaan uit twee astronauten en zes passagiers. De volledige vlucht duurt ongeveer twee en een half uur, inclusief een vijftal minuten gewichtloosheid. Een ticket kost ongeveer 200.000 dollar. Dit lijkt slechts zakgeld voor de miljardairs, maar onbereikbaar voor de gewone burger. Het ticket omvat niet alleen de vlucht, maar ook één week intensieve vluchttraining waarin de deelnemers fysieke testen moeten ondergaan. De resultaten van de eerste testen zijn echter zeer positief. Maar liefst negentig procent van de bevolking zou in aanmerking komen om naar de ruimte te gaan. Enkele beroemde namen die zeker willen meegaan in één van de eerste vluchten zijn onder andere de beroemde Britse natuurkundige Stephen Hawking en de Amerikaanse society-ster Paris Hilton. Uiteraard zal Sir Richard Branson zelf ook aan boord gaan in het gezelschap van zijn ouders en zijn kinderen.

Het klimaat

Branson is zich bewust van de klimaatproblematiek. Hij verkondigt rekening te houden met de klimaateffecten van deze nieuwe reisbranche. De miljardair spendeert maar liefst 2,2 miljard euro in programma’s die klimaatverandering tegengaan. Volgens Branson kunnen de juiste maatregelen de CO2 uitstoot met 150 miljoen ton koolstof doen dalen. Dit is al met al een kwart van wat de totale luchtvaart uitstoot. Het vliegtuig van Branson is het grootste vliegtuig ter wereld dat geheel van koolstofvezel is gemaakt.

Concurrentie

Branson en zijn Virgin Galactic zijn echter niet de eersten die ruimtereizen aanbieden. Rusland is al een veel eerder dan Virgin met dit idee gekomen en heeft ondertussen al vijf mensen gestuurd naar de ruimte en meer bepaald naar het ruimtestation ISS. De kostprijs voor een vlucht met de Sojoez bedraagt wel ongeveer 20 miljoen dollar. Rusland stopt na 2009 met het meenemen van toeristen naar het ISS omdat de bemanning uit zes personen zal bestaan en er hierdoor geen plaats meer is voor toeristen. Er zijn nog andere concurrenten zoals de Amerikaanse firma XCOR Aerospace en het Europese ruimtevaartbureau ESA, maar hun plannen zijn nog iets minder concreet en definitief. Toch zorgt dit alles voor de nodige concurrentie en oligopolie. Hierdoor zullen de prijzen nog fiks dalen in de toekomst en mag dus iedereen dromen van zijn eigen reis in de ruimte.


Bronnen:

http://www.spacenews.nl/ruimtetoerisme.htm

http://www.knack.be/nieuws/technologie/miljardair-branson-onthult-vliegtuig-voor-ruimtetoerisme/site72-section27-article20551.html

http://www.economist.com/science/displaystory.cfm?story_id=10566279

http://nl.wikipedia.org/wiki/Virgin_Galactic

http://www.virgingalactic.com/htmlsite/index.php?language=english

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimtetoerisme

Invalshoek:

Ik heb gekozen voor ruimtetoerisme omdat het toch iets nieuws en onbekends blijft voor de gewone burger. De keuze van Sir Richard Branson juich ik ook toe omdat het zo de kans geeft aan mensen om de wonderen van de ruimte mee te maken. Ook de concurrentie is positief omdat het ervoor zorgt dat de prijs in de toekomst zal blijven dalen. Ruimtetoerisme is wel een heel originele manier om op vakantie te gaan.










1 opmerking:

Anoniem zei

rel Bovendeaard, kallie@planet.nl